T14 GAL

SAN FRANCISCO E IRMÁN LEÓN
MEDITAR SOBRE A MORTE (GRECO)
Hai case corenta versións deste asunto entre as saídas do pincel de El Greco, o seu taller e varias copias ou falsificacións, incluído un gravado a man de Diego de Astor. Esta avalancha de imaxes de San Francisco corresponde ao éxito na mensaxe do santo, que expresa con sinxeleza e emoción a importancia da penitencia e a meditación sobre a morte, elementos clave para o espírito contrarreformista imperante na España de Filipe II. San Francisco sempre aparece axeonllado, de fronte, levando nas mans unha caveira cara á que dirixe a mirada e os pensamentos; Ao seu pé atopamos ao irmán León cunha actitude de oración. Ambas figuras están diante dunha gruta, apreciando lixeiramente o ceo nubrado nun recuncho do complexo. As figuras comezan o seu proceso de alongamento e perda de anatomía que caracterizará a pintura de Doménikos, empregando un canon dun a nove (a cabeza é a novena parte do corpo cando o canon clásico establece que será a sétima parte) mentres que os pregamentos de os tecidos grosos «engulen» a anatomía das figuras, eliminando toda referencia aos corpos dos personaxes. Como ben di Cossío, esta é a «imaxe máis orixinal e tradicional entre as pintadas por El Greco (…) pero tamén a máis afastada dese trobador de Deus, doce e humano, e dos frescos serenos que inauguraron o ciclo Giotto consagrouno en Asís «